Czy wyrywanie zęba boli?

• Blog Czy wyrywanie zęba boli?

Czy wyrywanie zęba boli?

2023-04-04 admin Comments Off

Usuwanie, czyli ekstrakcja zęba to zabieg, którego każdy z nas wolałby uniknąć. Niestety czasem jest on konieczny by utrzymać całe uzębienie w dobrym stanie, ale też aby pozbyć się mocnego bólu, który jest wynikiem stanu zapalnego. I choć zabieg ten przeraża nas z powodu rzekomego bólu, pytaniem jest czy wyrywanie zęba boli naprawdę?

W dawnych czasach wyrywanie zębów było formą tortury, nic zatem dziwnego że przekonanie o bólu w trakcie zabiegu wciąż jest obecne. Na szczęście współczesne i profesjonalne wyrywanie zębów nie boli, choć z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych.

Ból podczas wyrywania zębów – czy naprawdę jest duży?

Wyrywanie zębów to zabieg ostateczny – ekstrakcję przeprowadza się tylko wtedy, gdy leczenie zęba jest niemożliwe, nie do końca się wykształcił lub powoduje ucisk, co znacząco wpływa na komfort życia codziennego. Usuwanie zębów może być również formą zabiegów upiększających na które decydują się osoby chcące poprawić układ twarzy czy mocniej zarysować kości policzkowe.

Ekstrakcje zębów przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym, przez co cały zabieg jest bezbolesny. Oczywiście nadal pojawia się dyskomfort – to uczucie rozpychania, dotyk metalu czy po prostu stan zapalny, który nie znika po podaniu środka znieczulającego. Znieczulenie ogólne zaleca się przede wszystkim osobom, które boją się całego zabiegu lub nie współpracują z lekarzem stomatologiem.

Wykonanie zabiegu bez znieczulenia byłoby bolesne, ale nie przeprowadza się ich w ten sposób jeśli nie ma wyraźnego wskazania lub pacjent sam nie poprosi o to, aby ekstrakcje zęba wykonać bez podania znieczulenia.

Ból towarzyszący ekstrakcji zęba

O ile samo wyrwanie zęba w znieczuleniu nie jest bolesne, o tyle w trakcie gojenia się rany pacjent może odczuwać znaczący dyskomfort. Ból w okolicach miejsca, w którym dokonano zabiegu może utrzymywać się nawet do tygodnia, choć w większości przypadków mija po 3 dniach. Ból po zabiegu jest całkowicie naturalny, dlatego też w tym czasie możliwe jest przyjmowanie leków przeciwbólowych, które ten dyskomfort zmniejszają.

Warto też mieć na uwadze, że ząb zębowi nierówny – ból w przypadku wyrwania ósemek będzie znacznie większy niż przy jedynkach czy dwójkach. Również i każdy z pacjentów ma inny próg bólu, a także inny układ korzeni zębowych czy nerwów – dlatego też przed tego typu zabiegiem konieczne jest wykonanie zdjęcia RTG całej szczęki.

Dlaczego pacjenci boją się wyrywania zębów?

Strach przed wyrwaniem zęba jest głęboko zakorzeniony w kulturze, gdyż nieodzownie kojarzy się ze średniowieczną torturą. O ile jednak w dawnych czasach zęby wyrywano by pokazać swoją siłę, dziś jest to rutynowy zabieg, który pozwala nam cieszyć się pięknym i zdrowym uśmiechem. Wykonuje się go w znieczuleniu i profesjonalnie sprawiając, że i sam proces gojenia się rany po ekstrakcji jest znacznie krótszy.