Zalecenia po usunięciu ósemek

• Blog Zalecenia po usunięciu ósemek

Zalecenia po usunięciu ósemek

2023-01-23 admin Comments Off

Zęby mądrości, czyli po prostu ósemki potrafią dać o sobie znać w najmniej spodziewanym momencie. Zdarza się, że u innych wyrastają szybko i bezboleśnie, podczas gdy u drugich – zaznaczają swoją obecność bólem zanim jeszcze przebiją się przez dziąsło.

Ósemki to zęby, które są w zaniku, czyli po prostu w drodze ewolucji przestajemy ich potrzebować. Oznacza to, że nie u każdego wyrżną się podobnie jak szóstki i siódemki. Nie oznacza to, że ich nie ma – najczęściej są po prostu ukryte pod dziąsłami, a w momencie gdy decydują się wyjść mogą być także przyczyną dość nieprzyjemnego bólu. Z tego też powodu są dość często usuwane – jakie są zalecenia po wykonaniu tego zabiegu? Czy po usunięciu ósemek należy postępować inaczej, niż w przypadku pozostałych zębów?

Usuwanie ósemek – ekstrakcja inna niż wszystkie

Ekstrakcja zębów jest wyjątkowym zabiegiem, którego wolelibyśmy nie wykonywać. W przypadku ósemek jest on niestety w wielu przypadkach konieczny, bowiem zęby te już wyżynają się u wielu osób od razu „popsute”. Również sam proces ich leczenia ze względu na położenie jest dość trudny.

Usuwanie ósemek nie jest zabiegiem łatwym – wymaga wykonania zdjęcia RTG, ale wielokrotnie także dłutowania. Po zabiegu usuwania ósemek nakłada się szef, który zdejmuje się po 7 dniach, ale w poszczególnych przypadkach stomatolog może zalecić utrzymanie go nawet do 10 dni.

Sam proces gojenia się rany po wyrwaniu ósemek jest również dłuższy niż w przypadku innych zębów – trwa minimum 7 dni, a tkanka wokół usuniętego zęba może być nadwrażliwa przez dłuższy czas. To właśnie powód, dla którego w przypadku ekstrakcji ósemek konieczne jest stosowanie się do zaleceń lekarza.

Jak postępować po usunięciu ósemek?

Podobnie, jak w przypadku innych zębów, po usunięciu ósemek konieczne jest przestrzeganie zaleceń stomatologa. Bardzo ważne jest właściwe dawkowanie leków przeciwbólowych, które nie tylko złagodzą dolegliwości, ale mają również działanie przeciwzapalne, co znacznie przyspiesza proces gojenia i zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji.

Po usunięciu ósemek zaleca się także:

• odpoczynek na plecach z głową ułożoną nieco wyżej niż reszta ciała;
  • spożywanie posiłków płynnych przez słomkę;
  • niepłukanie ust;
  • stosowanie zimnych okładów na policzek w okresie kilku dni od zabiegu;
  • nie palenie wyrobów tytoniowych;
  • nie spożywanie posiłków z dużą ilością cukru, który sprzyja nagromadzeniu się bakterii.

Kiedy zgłosić się do lekarza po usunięciu ósemek?

Ponieważ podczas ekstrakcji zębów mądrości nakładany jest szef, niezbędna jest także wizyta kontrolna, podczas której zostanie on usunięty. W zależności od pacjenta, stomatolog zaleca ją po 7 lub po 10 dniach.

Jednakże, na wcześniejszą wizytę należy się również umówić w momencie, gdy dochodzi do zakażenia, które może objawiać się tak, jak i w przypadku innych ran:

• silnym, nawracającym bólem – promieniującym aż do ucha;
  • mdłościami;
  • nieprzyjemnym zapachem z ust.

Szybka reakcja w takich przypadkach pozwala na zahamowanie ewentualnego rozwoju sepsy czy znacznie większych komplikacji, które będą wymagały hospitalizowania.