Na czym polega leczenie kanałowe?

• Blog Na czym polega leczenie kanałowe?
leczenie_kanalowe

Na czym polega leczenie kanałowe?

2022-11-08 admin Comments Off

Znane i stosowane obecne metody leczenia zębów pozwalają na usuwanie nawet problematycznych, rozległych ubytków i to w miejscach, które są trudno dostępne. Odnosi się to m.in. do endodoncji, czyli popularnego leczenia kanałowego. Wiele osób o nim słyszało, niektórzy nawet korzystali, ale jednak nadal nie wszyscy wiedzą, na czym dokładnie polega ten zabieg stomatologiczny. Dziś postaramy się przybliżyć jego specyfikę.

Leczenie kanałowe – co to za metoda?

Kiedy dojdzie do uszkodzenia miazgi, czyli nitkowatej tkanki, która znajduje się wewnątrz zęba, wówczas należy ją usunąć, a pozostałe miejsce oczyścić i przygotować do wypełnienia. Istotne jest też samo uszczelnienie korzenia, aby ochronić go przed potencjalną infekcją lub innymi problemami. Leczenie kanałowe przynosi bardzo dobre efekty. Dzisiaj wcale nie oznacza ogromnego stresu czy bólu dla pacjenta, a raczej daje nadzieję na uratowanie zęba, który w innym wypadku nadawałby się do usunięcia. Można zatem powiedzieć, że endodoncja to ostateczny ratunek, po którym pacjenta nie czeka już nic więcej jak tylko ekstrakcja.

Kiedy i dlaczego leczyć zęby kanałowo?

O metodzie leczenia zawsze decyduje lekarz, oceniając skalę ubytków oraz ich lokalizację. Dla pacjenta sygnałem, że dzieje się coś niepokojącego w zdecydowanej większości przypadków jest mocny, promieniujący i bardzo dokuczliwy ból zęba. Choć jak piszemy – nie zawsze musi to być regułą, bo leczeniu kanałowemu często poddaje się zęby martwe, czyli takie, w których postępująca próchnica i stan zapalny miazgi nie powodują dyskomfortu.

Ogólnie do leczenia kanałowego kwalifikuje się pacjentów, u których stomatolog stwierdzi martwicę miazgi, próchnicę wtórną, zmiany okołowierzchołkowe, mikrourazy i urazy zębów. Do zmian takich jak martwica prowadzi najczęściej pęknięcie lub uszkodzenie mechaniczne zęba. Wtedy zazwyczaj jedynym ratunkiem i sposobem na zatrzymanie procesu chorobowego jest właśnie leczenie kanałowe.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

Kwalifikacja do zabiegu odbywa się podczas oględzin lekarskich i na podstawie uzyskanych wyników badania radiologicznego. Dzięki zdjęciom rentgenowskim widać, co dzieje się w głębszych warstwach dziąseł oraz zębów. To daje pełen obraz sytuacji.

Po kwalifikacji do zabiegu pacjentowi jest podawane znieczulenie. Ząb jest otwierany i czyszczony z próchnicy, co pozwala dostać się do korzeni zębowych. Z korzeni oraz kanałów ściąga się miazgę, poszerza i dezynfekuje specjalnym płynem zabijającym bakterie.

Po takim zabiegu ząb jest w pełni zdrowy i odbudowany. Ważne, aby prawidłowo o niego dbać (podobnie jak o pozostałe zęby), a wówczas będziesz cieszyć się nim przez kolejne lata.