Jak rozpoznać odrzucenie implantu zęba?

• Blog Jak rozpoznać odrzucenie implantu zęba?

Jak rozpoznać odrzucenie implantu zęba?

2023-01-23 admin Comments Off

Nasz organizm różnie reaguje na ciała obce, a zalicza się do nich także implant zęba. W niektórych przypadkach po kilku tygodniach dyskomfortu, wszystko wraca do normy i możemy cieszyć się pięknym uśmiechem. W innych niestety dochodzi do odrzucenia implantu – jak je rozpoznać?

Odrzucenie implantu nie jest niczym nadzwyczajnym i może mieć wiele przyczyn. Pierwsza, nieudana próba nie oznacza jednak, że musimy zrezygnować z tego rodzaju zastępczego uzębienia, dlatego można ją powtórzyć uwzględniając wcześniejsze problemy. Skąd jednak wiadomo, że zabieg się nie powiódł?

Ile czasu zajmuje przyjęcie się implantu?

Implant jest dla organizmu ciałem obcym, a zatem jego odrzucenie nie jest niczym nadzwyczajnym i nie zawsze da się je przewidzieć. Sukcesu nie może niestety zagwarantować ani najwyższej jakości usługa, doświadczenia lekarza, ani materiał z jakiego został wykonany implant.

Czas, w jakim dochodzi do przyjęcia implantu to około 3 miesiące od wykonania zabiegu – w tym czasie należy zachować dużą ostrożność i stosować się ściśle do zaleceń lekarza. Warto jednak mieć na uwadze, że o pewności przyjęcia się implantu można mówić dopiero po 6 miesiącach i po takim czasie można przystąpić do kolejnego zabiegu.

Dlaczego implant zęba się nie przyjął?

Powodów, dla których nastąpiło odrzucenie implanta zęba jest wiele. To nie tylko nie zastosowanie się do zaleceń lekarza, ale także nieprawidłowa higiena jamy ustnej, a nawet infekcje jak przeziębienie czy grypa, które również mogą wpłynąć na kondycję uzębienia.

Za niepowodzenie przyjęcia się implantu zęba najczęściej odpowiadają:

• alergie na poszczególne elementy implantu, a dokładnie składniki z jakich został wykonany;
  • obciążenie implantu, czyli na przykład przeżuwanie czy gryzienie, które może prowadzić do uszkodzenia;
  • palenie tytoniu, który wpływa na kondycję całej jamy ustnej;
  • choroby autoimmunologiczne;
  • leczenie onkologiczne.

Jak rozpoznać odrzucenie implantu?

Ból, który występuje tuż po zabiegu jest całkowicie naturalny, ale nie powinien utrzymywać się on dłużej niż kilka dni. Nie ma tutaj reguły – wszystko zależne jest od indywidualnego progu bólu, jak i indywidualnej regeneracji organizmu.

Pierwszym objawem odrzucenia implantu stomatologicznego jest stan zapalny dziąsła, który pojawia się w okolicy implantu. Warto wtedy jak najszybciej zgłosić się do lekarza, który wykonywał zabieg, gdyż może to doprowadzić do dużych komplikacji zdrowotnych, w tym także i do niemożliwości rozpoczęcia kolejnego zabiegu.

Drugim popularnym objawem nieprzyjęcia się implantu jest jego ruchomość – w takim wypadku również niezbędna jest wizyta u lekarza. Gdy implant całkowicie odpadnie niezbędne jest rozpoczęcie całego procesu od nowa, ale nie wcześniej niż przed upływem sześciu miesięcy – w tym czasie organizm będzie mógł się zregenerować, co znacznie zwiększy szanse na przyjęcie się nowej protezy zęba.

Implant zęba jest doskonałym rozwiązaniem, dzięki któremu cały czas możemy czarować wspaniałym uśmiechem. Jak każde ciało obce jest jednak obciążeniem dla organizmu, dlatego też może zostać odrzucony. Warto zatem dbać o stan swojego uzębienia i odwiedzać regularnie gabinety stomatologiczne.